De, dem och dom.. eller va?

Okej, särskrivningar är inte så fina att se på. Men eftersom det inte känns särskilt förekommande längre (eller var det för jag rensade ut min facebook på x antal personer som jag ändå varken pratade med eller om?) så har man (åtminstone jag) riktat mer uppmärksamhet åt andra idiotiska småfel (ja småfel, inte små fel) som dryker upp, främst på facebook då. Jag brukar dessutom snarare göra felet att skriva ihop för många ord, även vissa som inte ska sitta ihop. Har det också att göra med talspråk? Dåligt exempel men påväg och på väg. Man säger det ena och skriver det andra men ibland blandas det ihop, speciellt när man använder talspråk i skriften. Talspråk via sms, facebook osv har jag inga problem med, gör det själv. Är ingen som brukar peka ut konstiga meningsbyggnader eller något sådant, mina enga brukar för örigt vara helt åt helvete om jag inte orkar ta  itu med det (som här).

Men för att komma till saken; Att blanda ihop talspråk i skrift är inte farligt om det inte är en seriös text eller något liknande. Däremot finns det vissa saker som man då inte ska tolerera, och det är hur vissa inte kan hålla isär sina personliga pronomen. Dom är inte så farligt, om man bara använder sig av det dvs. Då håller man sig helt till talspråket i text, och det kan gå bra. Men fan för de som försöker ge sig in på de och dem och misslyckas så brutalt. Försöker de misslyckas?

En tjej skev någonting i stil med "Blabla och blabla sitter borta i hörnet, dem ser ut att ha laagom kul!" Eller kanske inte alls, men man fattar poängen och missar inte den stora kuken som ligger mitt i meningen.

Vänta lite nu, DEM HAR KUL? NEJNEJNEJNEJ... DE HAR KUL, DE har kul. Vafan är det här. Testa att läsa det högt och lyssna på hur jävla stört det låter för i helvete. Blir så jävla sur. Nej din intellekt framställs inte som högre för att du använder dem istället för dom helt. Använd åtminstone de eller dom hela tiden. Visst, vill du inte skriva som en p12 längre så kan det kännas lite tungt men lär dig för fan lite grammatik innan du ger dig ut på främmande hav (ja, hav!). Det är som att slänga sig ut från ett flygplan utan fallskärm eller något i den stilen. Lärde du dig ingenting i skolan? Det som skrämmer mig mest är att folk i min egen ålder och äldre gör det här jävla felet. Hur många lektionstimmar svenska har du suttit av nu? Jaså du har klarat av svenska c, vg också? Jahajaha. Men ändå insåg du inte att du hade gjort något fel förens Word rättade till det med en liten grön förslagslinje? Nej okej då.

Nu jobbar jag dessutom lite emot mig själv. Att man ska få skriva som man talar men bara ibland? Okej för att säga såhär då; Du får blanda in hur mycket slang, talspråk, svordomar osv som du vill. MEN! Så länge texten faktiskt går att läsa, har ett flyt (så man inte stannar upp för särskrivningar od) och som man dessutom klarar av att läsa igenom utan att få ett vredesutbrott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0