Photoshop .raw





Igår natt/morgon fick jag äntligen photoshop att acceptera raw-filerna. Fick installera massa extra grejer som inte var med på min version. Jag blev så kär i det att jag höll på till halv fem eller något. Så testbilden (som jag förövrigt tog med lång slutartid för att sekundvisaren skulle röra sig finfint) blev värsta coola bilden... tycker jag iaf. I like it.. yeah, I like it a lot <3
Eftersom det vanligtvis är någon som frågar tänker jag sammanfattat gå igenom hur jag gjorde den. Sluta läs nu om du inte vill veta. 

Som vanligt är bilderna rätt värdelösa innan jag drar in dem i photoshop. Så jag grejade till den lite, la på lite skärpa och ändrade färgtonen lite.

Sedan kom jag på den finfina idén att sötta in ett öga i klockan, jagf ville egentligen ha in något annat men öga var finfint. Sedan fixade jag blandnigsläge, kontrast, ton, lagermasken osv. Sedan satte jag det upp o ner för att det är sååå alternativt.

Kopiera lager, lägga in två bilder (tapeten och smutset ovanpå tapeten) som jag sedan smälter ihop med hjälp av blandningsläge. Ändrar tonen en hel del på den.

Jobbade ASLÄNGE med att få till en finfin skugga från klockan så väggen ser verklig ut (har också gjort massa annat för att den ska passa in) egentligen är det aslätt, jag kunde bara inte bestämma mig för om jag ville ha den suddig eller inte, öh.. riktningen (varifrån ljuset kom) och sånt. Bestämde mig till sist för suddig för det skulle bli för mycket annars. (med håret och sånt)

Jag satte dit håret, också för att det skulle vara sååå alternativt. Klistrade in, blandningsläge, klippa ut, kopiera, flytta, markera och sånt. Håret skulle egentligen hänga men det sket sig.

La ihop alla lager, ändrade lite ton så att allt passade ihop så bra som möjligt. Nu gör ju jag ofta en kall och en varm version... jag gillar nog den kalla versionen mer här men det är en smaksak. Den ser lite smutsig och creepy ut, lite äldre i den varma också. Så ja... jag vt inte vilken jag gillar.

Vilken gillaru?

Kommentarer
Postat av: John

Raw är roligt.

2009-01-25 @ 16:08:51
URL: http://johngranlund.blogg.se/
Postat av: Ines

as najs sara! först fastnade jag för den kalla, men nu tror jag att ajg gillar den varma mer. just för att den ser äldre ut, de gulnade tapeterna<3

2009-01-25 @ 16:23:36
URL: http://whipstickagostop.blogg.se/
Postat av: Anonym

gillar den varmare... fina tapeter där :) fattar inte vrf, för jag bevakar din blogg genom devote o min inaktiva blogg, men den har inte visat att du har skrivit nya inlägg på hur många veckor som helst.. konstigt! aaja får väl ha koll själv ist :P

2009-01-25 @ 22:30:22
URL: http://sofiesdagar.devote.se
Postat av: carolina

först gillade jag den kalla bäst, men sedan när du började snacka gammal och creppy ändrade jag mig till den varma.. hm.

2009-01-28 @ 23:14:24
URL: http://radi0.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0